PROCESOREK AT89C2051 -A PROSTY TESTER LAMBDA
Cel - to zrobić prosty tani /niekoniecznie skuteczny/ testerek sondy lambda. No cóż moje wiadomości na temat w/w sondy są właściwie zerowe - ale kolega mechanik poinformował mnie ze urządzonko ma mierzyć napięcie w zakresie 0 - 1,1 V /stare typy 0 - 0,5 V/, a aby było tanio więc wybór padł na atmelka - dzięki czemu całkowity koszt urządzenia nie przekroczył 25 zł z obudową. Zatem do dzieła.
Nie będę się rozpisywał znacząco na temat atmelka - ważne jest że piny P1.0 i P1.1 to właściwie wejście wzmacniacza operacyjnego - a wynik pracy można odczytać w P3.6 / tylko programowo/
Fragment AT89C2051
Pozostało jeszcze zobrazować wynik - i tu postanowiłem dać LED-y, ale dla bardziej ambitnych może być wyświetlacz LCD - i tak oto powstał kompletny schemacik urządzonka. Dokładny schemat jest w pliku do sciągnięcia wraz z programem do atmela
Jako pomiar użyłem 10 LED niebieskich /diody pomiarowe/ i jedną żółta /dioda zakresu/- układ działa następująco - po włączeniu napięcia /zasilanie z akumulatora samochodu/ wszystkie 11 LED ma się zapalić na około 1 s. Jeżeli wszystko oki - powinna zapalić się dioda na określone napięcie - jeżeli wartość napięcia na wejściu przekracza 1,28 V /lub przewód pomiarowy nie jest podłączony/ zapala się co druga dioda pomiarowa /1-3-5 itd/. Od 0V do 0,64V zapalają się kolejno diody pomiarowe 1-10 - dioda zakresu jest wygaszona, a od 0,70V do 1,25V zapala się dioda zakresu i kolejno diody pomiarowe 1-10 tym oto sposobem zakres został podzielony na 20 punktów pomiarowych - i to tyle "zalet" - teraz wady.
Teoretycznie - wszystko jest oki - ale:
1. O wynikach pomiaru decyduje stała czasowa R1 i C1, więc każdy montowany egzemplarz będzie się różnił parametrami pomiarowymi/ tolerancja wartości elementów/ - co prawda nie są to duże różnice - ale wypadałoby skalować indywidualnie.
2. Stałość pomiaru w różnych warunkach temperaturowych jest taka sobie - po wyizolowaniu R1 i C1 od środowiska zewnętrznego / zalałem te elementy klejem silikonowym/ uzyskałem zadawalające parametry od około 10 do 25 stopni - no oczywiście w ostateczności o ile istnieje taka potrzeba można by zrobić tablice przeliczeniowe dla różnych temperaturek
3.Na koniec skala - niestety liniowość pomiarów jest niewielka tak więc istnieje potrzeba opisu każdego punktu pomiarowego - no ale to bez przetwornika A/C - zawsze jednak można użyć np. PCF8591 - to wtedy byłaby liniowość pomiaru - można by było symulować nawet sondę lambda itd. To tani czterokanałowy przetwornik A/C 8 bit + wyjście regulowane analogowe - ale założenie początkowe było prosto i tanio - więc wyszło takie cudo:)
Diody |
D1 |
D2 |
D3 |
D4 |
D5 |
D6 |
D7 |
D8 |
D9 |
D10 |
Z1 |
0,04 |
0,11 |
0,18 |
0,25 |
0,32 |
0,38 |
0,45 |
0,51 |
0,58 |
0,64 |
Z2 |
0,70 |
>0,76 |
0,82 |
0,88 |
0,94 |
1,00 |
1,06 |
1,11 |
1,17 |
1,25 |
GOTOWY PROTOTYP
TESTY J
Po przetestowaniu - okazało się że urządzenie nie do końca spełnia pokładane w nim nadzieje - w nowych samochodach napięcie na sondzie jest troszkę większe - wiec podczas pracy przekracza zakres.Za jakiś czas zmodyfikuję program i zwiększę zakres pomiaru. O ile będzie taka potrzeba dodamy przetwornik A/C wyświetlacz i układ symulujący sondę lambda. A na razie poniżej link do wersji opisanej J
ŚCIĄGNIJ PRZYKŁAD
PEPI KOSZALIN 08.03.2004
|